Livet etter DT Bergen: Jørn Hammer og Den Lille Gartner

Jørn Hammer (høyre) presenterer en tidlig prototype

Den lille Gartner gjør det lett for folk å dyrke sin egen mat. Vi tok en prat med daglig leder Jørn Hammer, om hans erfaringer som student og case-eier på DT Bergen

Publisert 04.04.2018

Det er snart ett år siden Jørn Hammer og caset Den Lille Gartner fullførte Design Thinking-utdanningen våren 2017. Med på laget hadde han miljøkonsulent Janu Ramchandani, økonom/markedsfører Giedre Malinauskaite, grafisk designer Anita K. Isaksen og arkitekt Fredrik Petterson.

Caset, som fikk gründerstøtte fra Bergen Teknologiøverføring for å dekke caseavgiften, gikk ut på å avdekke hvordan nyttige tips og informasjon og vekstmetoder kunne bygge opp under brukerens engasjement for selvdyrking, uten å være overveldende og på den måten gjøre brukeren motløs og hemmet av valgkvaler.

Om utgangspunktet for caset sa han:

«Vi jobber med mennesker, og løsningen vår ligger opplagt i krysning området design, teknologi og økonomi. Det å bringe inn kloke hoder med mangfoldig kunnskap gjør det lettere å finne frem til hva utfordringen virkelig er, og hvordan vi best løser den. Ved hjelp av denne forståelsen tror jeg at vi sammen kan lage den beste brukeropplevelsen og få engasjerte og nysgjerrige brukere»

Vi tok en prat med Jørn for å høre hva han ser tilbake på som den viktigste læringen, og hvordan studiet har påvirket bedriften i etterkant.

– Det er ett år siden du fikk diplomet ditt fra DT-studiet. Hva er det viktigste du lærte i studietiden?

– Det viktigste jeg lærte var at jeg ikke skal sitte å finne på alle ideene selv. Forelesningen med Ole Hamre var veldig viktig – han åpnet øynene mine for at løsningene ligger der ute, det gjelder bare å finne de. Og det gjør men gjennom å snakke med så mange folk som mulig – eksisterende brukere, ikke-brukere, eksperter, amatører osv. Hamre var generelt en utrolig inspirerende fyr. 

Søknadsrunden for DT Bergen 2018/19 er nå åpen

Les mer om å delta som student eller med bedriftscase her.

Ole Hamre foreleser på DT-studiet med om kreativitet og innovasjon som en øvelse i å finne heller enn å skape.

Har du brukt metodene du lærte i etterkant?

– Masse! Alt står på post-it lapper nå. Nå har jeg studenter som hjelper meg, og jeg bruker metodene vi lærte for å jobbe videre med dem. Tanken om at alle løsningene ligger der ute og at du bare må finne de, er alltid med meg.

Hva var den største utfordringen du møtte på underveis, og hvordan taklet du det?

– Å snu meg rundt, og se at noe var større enn det man først hadde antatt. Jeg måtte tenke helt annerledes rundt markedet enn jeg hadde gjort før. Jeg hadde giftet meg med mange løsninger, så det ble en tøff snuoperasjon.

Jeg hadde giftet meg med mange løsninger, så det ble en tøff snuoperasjon.

– Gjennom studiet opplevde jeg at medstudentene mine kontinuerlig insisterte på det motsatte av mine antagelser. Det satt langt inne, men etterhvert innså jeg at når fem personer mener dette så sterkt, så må jeg også snu.

– Jeg måtte stikke fingeren i jorden og tenkte: hva er det egentlig respondentene våre sier – hva er det egentlig de vil ha. Å spørre folk og virkelig grave i behovene deres var viktig for å se det store bildet.

Kan du trekke frem en person som inspirerer deg?

– Federico Lozano hadde en enorm energi som smittet over på meg. Hele fyren er et eventyr. Han har en annerledes tilnærming til det aller meste – det fikk meg til å høre godt etter til hva han hadde å lære oss.

Federico Lozano er fagansvarlig på studiet og kjent for sitt høye energinivå og kreative øvelser for å få folk ut av skallet sitt.

Hva har skjedd siden studiet? 

– Vi har fått støtte fra Innovasjon Norge for å gå videre med innsikten og løsningsforslaget som kom ut av studiet. Jeg ser tilbake på studiet som en veldig god opplevelse og en viktig reise for virksomheten min. Jeg ser på markedet helt annerledes i dag enn jeg gjorde før. Først og fremst sjekker jeg alltid om antakelsene mine faktisk stemmer gjennom brukertesting.
 

Les også: